Skyddade personuppgifter

Ancestry ställer mycket höga krav på skyddet av våra användares personliga uppgifter. Vi använder oss av olika säkerhetsfunktioner för att skydda ditt lösenord och dina ekonomiska uppgifter samt för att förhindra att de uppgifter som vi ansvarar för går förlorade, används på ett otillbörligt sätt eller att personlig information, som du angett och som finns under vår kontroll, ändras. Vi beskriver här även vilka steg du kan vidta för att skydda dina uppgifter.

  • Hur gör jag för att mitt lösenord ska förbli hemligt?

    Du har kontroll över ditt lösenord. Här beskriver vi några enkla saker som du bör tänka på:

    • Vi kommer aldrig att be dig tala om ditt lösenord för oss eller någon annan, och du ska inte dela det med någon.
    • Vi rekommenderar att du då och då ändrar ditt lösenord.
    • Ett starkt lösenord innehåller en blandning av siffror, bokstäver och symboler, och det ska endast användas för detta konto. Med tanke på vilken typ av webbplats det här är, så är det ingen bra idé att använda ditt eget eller släktingars namn eller födelsedatum som lösenord.
    • Du bör dessutom logga ut från Ancestry när du använder en dator som du delar med andra.
    • I Alternativ för Mitt konto kan du ändra lösenordet.
    • Många webbplatser erbjuder information om hur du motverkar bedrägeri och identitetsstöld, bland annat Google Safety Center.
  • Vi har många säkerhetsfunktioner som förhindrar att personlig information, inklusive din släktforskning, går förlorad och förhindrar cyberattacker, nätfiske och annan skadlig verksamhet:

    Säker kontoinloggning
    Vi kräver ett unikt användarnamn och lösenord för att du ska kunna logga in på ditt Ancestry-konto. Dessutom är det bara du, eller den som du ger behörighet, som kan redigera ditt träd online. Lär dig mer om trädredigeringsroller i Skydd av släktträd.

    Säkerhetskopieringar
    Vi använder den senaste tekniken för att ge dig tillträde till ditt träd och vi har rutiner för att regelbundet säkerhetskopiera alla användares träd.

    Oavsiktlig radering
    När du tar bort ett träd kräver vi att du anger lösenordet på nytt för att förhindra att du oavsiktligt raderar trädet.

    Levande personer
    Namn och annan information om personer i ditt träd som är i livet, visas endast för dig eller andra som du delar trädet med. Om du har ett offentligt träd, kommer personer som du inte delar trädet med endast att se att personen finns med och vilket kön den nu levande personen har.

    Betalningsuppgifter
    Vi använder oss av ytterligare skyddsmekanismer för att skydda dina betalningsuppgifter. I avsnittet "Hur säkra är mina betalningsuppgifter" nedan finns mer information.

    Förhindra bedrägeri
    Om du skulle uppleva konstiga beteenden eller misstänker att ditt konto utsatts för fara, ska du kontakta oss på [email protected] eller via ::HelpUrlPrefix::/s/contactsupport.

  • Ancestry använder sig av flera säkerhetsmetoder för att förhindra bedrägerier och skydda dina betalningsuppgifter. Som exempel kan vi nämna att vi krypterar finansiell information.

    Säker kreditkortshantering
    Vi använder CVV2-koder (Card Verification Value Codes) vid kreditkortsinköp. Detta innebär att alla köp från Ancestry online kräver denna information för att säkerställa att personen som använder kortet verkligen har tillgång till det.

    Experter för att förhindra bedrägeri
    Vi har en speciell grupp med erfarna experter som arbetar med att förhindra bedrägeriförsök mot våra webbplatser. De kan även hjälpa våra användare med eventuella problem och besvara deras frågor. Om du har några frågor ska du kontakta oss via [email protected] eller ::HelpUrlPrefix::/s/contactsupport.

    Datakryptering
    För att skydda din betalningsinformation använder vi oss av ledande krypteringsmetoder som exempelvis TLS (Transport Layer Security) vid abonnemangsbetalningar, beställningar och för kreditkortsuppgifter.