Riktlinjer för varumärkesanvändning

Ikraftträdande datum: 21 augusti 2024

1. Inledning

Ancestry.com Operations Inc. och dess dotterbolag (sammantaget, ”Ancestry”) respekterar andras materiella rättigheter och förväntar sig detsamma i gengäld. Varumärkesnamn som ägs av Ancestry, såsom Ancestry, AncestryDNA, Newspapers.com, Find a Grave, Fold3, Forces War Records, Archives, Geneanet och WeRemember ("Ancestrys varumärkesnamn"), tillsammans med alla andra varumärken, tjänstemärken, logotyper, handelsnamn, varumärkesutseende, app- och produktikoner samt andra varumärkestillgångar som ägs av Ancestry (gemensamt med Ancestrys varumärkesnamn, ”Ancestrys varumärken”) är värdefulla tillgångar som Ancestry har investerat mycket tid och resurser i för att skydda. Korrekt och konsekvent användning av Ancestrys varumärken hjälper folk att lätt kunna känna igen hänvisningar till Ancestry och skyddar den goodwill som de representerar.

Dessa riktlinjer för varumärkesanvändning (”Riktlinjer”) försäkrar våra partners, kunders och andras korrekta användning av Ancestrys varumärken. Dessa riktlinjer styr din varumärkesanvändning om du inte redan har ett skriftligt avtal med Ancestry som ger dig en uttrycklig licens att använda Ancestrys varumärken.

Användning av Ancestrys varumärken utan Ancestrys uttryckligt skriftliga godkännande är förbjuden och förutom begränsade rättigheter att använda Ancestrys varumärkesnamn som specifikt anges i dessa riktlinjer är inga andra rättigheter beviljade härunder, underförstådda eller på annat sätt. All goodwill som kan härledas från användning av Ancestrys varumärken är uteslutande till förmån för, och tillhör, Ancestry.

2. Grundläggande varumärkesregler

I allmänhet är ett varumärke ett ord, namn, en symbol eller enhet (eller eventuella kombinationer därav) som identifierar och särskiljer källan för varorna eller tjänsterna som säljs av en part från de som säljs av andra parter. Varumärken hjälper företag att skapa ett rykte inom marknaden för deras produkter och tjänster och för konsumenter signalerar varumärken källan för vad de köper, vilket gör att de kan göra ett välgrundat val baserat på deras erfarenheter. Du måste följa de grundläggande reglerna för korrekt varumärkesanvändning, och alla godkända användningar av Ancestrys varumärken enligt dessa Riktlinjer är föremål för dessa grundläggande regler. Olika Ancestry-varumärken används i exemplen nedan för att illustrera vissa av de grundläggande varumärkesreglerna.

  • Varumärken är korrekta adjektiv – inte substantiv, inte verb – som identifierar källan till en produkt eller tjänst, och när de används på rätt sätt ska varumärken följas av en allmän term för produkten eller tjänsten de representerar.
    Rätt:
    Mina AncestryDNA-testresultat avslöjade mitt globala ursprung och arv.
    Fel:
    Jag avslöjade mitt globala ursprung och arv med AncestryDNA.
    Vad är det för fel på det här? AncestryDNA-varumärket felanvänds som ett substantiv (verktyget som används) istället för att på rätt sätt återspegla dess roll som ett varumärke som identifierar den specifika tjänsten för genetisk testning som används.
    Fel:
    AncestryDNA ansluter dig till personer som delar ditt DNA.
    Vad är det för fel på det här? AncestryDNA-varumärket används inte tydligt som identifieringskälla. Det används på ett felaktigt sätt som substantiv.
  • Varumärken ska skrivas med stor begynnelsebokstav i dess korrekta formulering. Du får aldrig förkorta, lägga till eller ta bort mellanrum inom ett varumärke. Korrekta formuleringar för Ancestrys varumärken finns i Listan på Ancestrys varumärken som medföljer dessa riktlinjer.
    Rätt:
    SideView-tekniken ger ytterligare insikter i dina AncestryDNA-resultat och visar dig vilka delar som ärvts från vardera förälder.
    Fel:
    Side view-tekniken ger ytterligare insikter i dina Ancestry DNA-resultat och visar dig vilka delar som ärvts från vardera förälder.
    Vad är det för fel på det här? SideView-varumärket använde inte gemener på rätt sätt och felaktiga mellanrum hade lagts till mellan orden i både SideView och AncestryDNA-varumärkena.
  • Varumärken ska aldrig användas i ägandeform.
    Rätt:
    Registersamlingarna som finns tillgängliga på Fold3-webbplatsen är omfattande.
    Fel:
    Fold3-webbplatsen har omfattande registersamlingar.
    Vad är det för fel på det här? Fold3-varumärket har blivit ägande. Ett varumärke fungerar som ett adjektiv för att identifiera produkternas eller tjänsternas källa och varumärken – precis som adjektiv (som t.ex. ”röd” eller ”stor”) – kan inte ”äga” något.
  • Varumärken får aldrig ändras från deras angivna singular- eller plural-form.
    Rätt:
    Ett ThruLines-resultat indikerar att Jane Doe kan vara min gammelmormor.
    Fel:
    Ett ThruLine-resultat indikerar att Jane Doe kan vara min gammelmormor.
    Vad är det för fel på det här? Thrulines-varumärket har ändrats från dess angivna form, ”ThruLines,” till ”ThruLine” i singular. Vid korrekt användning fungerar varumärken som korrekta adjektiv. Detta innebär att de aldrig får modifieras till användning i singular eller plural. Det är substantivet de beskriver som ska återspegla antalet.

3. Förbjudna användningar av Ancestrys varumärken

3.1 Användning av Ancestrys varumärken utan skriftligt godkännande

Förutom de begränsade rättigheterna som anges i dessa riktlinjer får du inte använda något av Ancestrys varumärken utan att först erhålla Ancestrys skriftliga godkännande.

3.2 Underförstådd sponsring, anknytning eller rekommendation

Du får inte använda något av Ancestrys varumärken för att hänvisa till dina eller ditt företags produkter eller tjänster genom att antyda sponsring, anknytning eller rekommendation från Ancestry. Det är inte tillåtet att registrera (eller försöka registrera) eller använda ett företagsnamn, domännamn eller sociala mediekonton, användarnamn, hemsida, grupp eller handtag som använder eller införlivar något Ancestry-varumärke på ett sätt som kan förvirra allmänheten om huruvida en webbplats, hemsida eller ett konto är anknutet till eller sponsras av Ancestry.

3.3 Varumärkesutseende

Du får inte kopiera eller imitera något av Ancestrys varumärkesutseenden, ”utseendet eller känslan” eller andra identifierbara och unika visuella element från Ancestrys varumärken, Ancestrys webbplats eller Ancestrys mobilapp, inklusive färgkombinationer, grafik, layouter eller stiler som används därmed.

3.4 Förvirrande likheter

Du får inte anta några varumärken, logotyper eller några andra egenskaper med förvirrande likheter till något Ancestry-varumärke och du får inte marknadsföra några produkter eller tjänster under ett namn med förvirrande likheter till Ancestrys produkter eller tjänster.

3.5 Ändringar eller kombinationer

Du får inte ändra, animera, förskära eller förvränga Ancestrys varumärken eller kombinera dem med andra termer eller varumärken eller införliva dem i en tagline, slogan eller design.

3.6 Nedvärderande, olaglig eller illegal verksamhet

Du får inte använda Ancestrys varumärken på något sätt som bryter mot någon lag eller förordning. Vidare får du inte använda Ancestrys varumärken i samband med produkter eller tjänster eller på webbplatser som kan anses vara sexuellt explicita, vulgära, hädande, obscena eller som är religiöst eller rasmässigt kränkande, främjar hat mot individer eller grupper, eller som på annat sätt är stötande eller nedvärderande för Ancestry eller något Ancestry-varumärke, enligt vad som fastställs av Ancestry efter eget gottfinnande.

4. Tillåtna användningar av Ancestrys varumärkesnamn

4.1 Hänvisningar till Ancestrys produkter eller tjänster

Du får använda Ancestrys varumärkesnamn för att sanningsenligt och korrekt uppge information om Ancestrys produkter och tjänster eller för att hänvisa till en specifik Ancestry-produkt eller -tjänst så länge din användning inte antyder sponsring, anknytning eller rekommendation från Ancestry där ingen sådan finns. Denna tillåtna användning sträcker sig inte till andra Ancestry-varumärken (t.ex. logotyper, taglines eller designer) som endast kan användas med en skriftlig licens från Ancestry.

4.3 Behöriga partner

Om du är en behörig partner eller ett närstående bolag till Ancestry får du använda Ancestrys varumärkesnamn i marknadsförings-, försäljnings- och reklammaterial för att hänvisa till Ancestry-produkter och -tjänster enligt ditt avtal med Ancestry. Om ditt avtal inte anger några användningsriktlinjer följer du dessa riktlinjer. Ancestry kan återkalla eller ändra dina rättigheter om du inte följer dessa riktlinjer eller om, efter Ancestrys eget gottfinnande, det anses att din användning har en negativ inverkan på Ancestry-varumärket.

Genom att använda något av Ancestrys varumärken, inklusive något av Ancestrys varumärkesnamn, bekräftar du att Ancestry är den enda ägaren till det och du lovar att du inte kommer att störa Ancestrys rättigheter däri, inklusive att utmana Ancestrys användning, registrering av eller ansökan till att registrera detsamma, enskilt eller i kombination med andra ord eller utformningar, var som helst i världen, och att du inte kommer att skada, missbruka eller vanära Ancestry eller något Ancestry-varumärke.

4.3 Nyheter eller investeringsartiklar

Du får använda Ancestrys varumärkesnamn i rubriker till nyhetsartiklar när sådan användning görs enligt korrekt varumärkesanvändning och är sanningsenlig och inte vilseledande. Om du använder ”Ancestry” för att hänvisa till företaget som driver Ancestrys webbplats med anknytna produkter och tjänster använder du det som ett handelsnamn. Handelsnamn är företags faktiska företagsnamn. Varumärken och handelsnamn är inte desamma även om många företag använder sina handelsnamn som varumärken. Handelsnamn är korrekta substantiv. När du hänvisar till företaget i samband med handelsnamn är det korrekta namnet “Ancestry”– inte “Ancestry.com” – för de flesta vardagliga hänvisningar eller “Ancestry och dess dotterbolag” vid tillskrivningar för något av Ancestrys varumärken.

I samband med nyheter eller investeringsartiklar kan du inkludera den lämpliga logotypen som finns tillgänglig i vårt Logotypbibliotek i närheten av användningen av handelsnamnet. Dessa logotyper är endast avsedda för användning av press och media och förutom att ändra storleken är alla modifieringar och ändringar av dessa resurser strikt förbjudna.

4.4 Presentationer, seminarier och konferenser

Ancestrys varumärkesnamn får användas i rubriker till presentationer, seminarier och konferenser som tillhandahåller fördjupade utbildningar av Ancestrys produkter och tekniker utöver vad som finns tillgängligt i Ancestrys referensmaterial. Talare och värdar för sådana konferenser eller seminarier behöver inte erhålla ytterligare godkännanden från Ancestry om användningen av Ancestrys varumärkesnamn följer dessa riktlinjer och följande krav:

  • Presentations- eller seminarierubriken och ditt namn eller din logotyp visas mer framträdande än Ancestrys varumärkesnamn på framsidan av presentationen eller seminariet och i alla material i samband med presentationen, seminariet eller konferensen.
  • Ancestrys varumärkesnamn används inte i samma stil som Ancestry använder det utan visas i samma format som den omgivande texten. Inga av Ancestrys logotyper, taglines eller utformningar får användas i något material relaterat till konferensen, presentationen eller seminariet utan Ancestrys uttryckligt skriftliga godkännande.
  • Presentationens, seminariets eller konferensens material får inte kopiera eller imitera något av Ancestrys varumärkesutseenden, ”utseendet eller känslan” eller andra identifierbara och unika visuella element från Ancestrys varumärken, Ancestrys webbplats eller Ancestrys mobilapp, inklusive färgkombinationer, grafik, layouter eller stiler som används därmed.
  • Ancestrys varumärkesnamn måste stavas och använda gemener precis som det anges i Listan på Ancestrys varumärken som medföljer dessa riktlinjer.
  • Du måste inkludera följande tillskrivning och tydliga ansvarsfriskrivning i materialet eller på webbplatsen som förknippas med presentationen, konferensen eller seminariet.

    “[Ancestrys varumärkesnamn som används] är ett varumärke som ägs av Ancestry och dess dotterbolag och [presentationens, seminariets eller konferensens rubrik] är inte sponsrad av, anknuten till, rekommenderad av eller på annat sätt förknippad med Ancestry och dess dotterbolag.”

5. Varumärkesmeddelande symboler och tillskrivning

Förutom när det gäller Ancestrys ordmärke behöver inte Ancestrys varumärken längre markeras med ® eller . Dessa symboler för varumärkesmeddelandet ska endast användas för Ancestrys ordmärke och endast när Ancestrys ordmärke används som referens till de förknippade produkterna och tjänsterna och inte till företags-/handelsnamnet.

Vid användning av något av Ancestrys varumärkesnamn i publicerat material ska en tillskrivning inkluderas i materialets referensavsnitt (t.ex. i närheten av copyrightmeddelandet i slutet av ett dokument, på copyrightsidan i en bok eller handbok eller på webbplatsens sida för juridisk information). Tillskrivningen ska vara i följande format: “[Ancestrys varumärkesnamn som används] är ett varumärke som ägs av Ancestry och dess dotterbolag.”

Om det inte går att inkludera en tillskrivning kan du använda en allmän tillskrivning som den här: “Alla varumärken är dess respektive ägares egendom.”

6. Frågor, förfrågningar och rapporter om obehörig användning

Om du har några frågor, vill begära tillstånd att använda Ancestrys varumärken eller rapportera olämplig eller obehörig användning av Ancestrys varumärken kontaktar du oss på [email protected].

Lista på Ancestrys varumärken

(senast uppdaterad 14 juni 2024)

Följande är en icke-uttömmande lista på varumärken som ägs av Ancestry. Ancestry kan också ha sedvanerättsliga rättigheter för varumärken som inte är listade nedan, och frånvaron av ett produkt- eller tjänstnamn eller logotyp i denna lista utgör inte ett avstående från något varumärke eller andra immateriella rättigheter som Ancestry kan ha angående det namnet eller logotypen.

Ancestry-varumärke Ritning (endast logotyper)
2 Lies & a Leaf
Ancestry
Ancestry-logo
Ancestry Day
Ancestry Hints
Ancestry Studios
Ancestry.ca logotyp
Ancestry.co.uk
Ancestry.com.au
Ancestry
Ancestry.com logotyp
Ancestrys ekollonlöv-logotyp
AncestryAcademy logotyp
AncestryClassroom
AncestryDNA
AncestryDNA-logotyp
AncestryDNA Plus
AncestryK12
AncestryLibrary
AncestryProGenealogists
Archives
Discover Your Story
DU BIST DEINE GESCHICHTE
familytree.com logotyp
Find a Grave
Fold3
fold3 chevron-logotyp
fold3 WARSTORIES-logotyp
Genealogy.com
Genealogy.com-logotyp
Geneanet
Genetic Communities
GeneWeb
Genline FamilyFinder
genline Släktforskning på Internet logo
Hints
Historical Insights
It’s a Family Thing
Kidsplaining
Know Your Pet DNA
Know Your Pet DNA-logotyp
Löv linjelogotyp
My Place in History
MyTreeTags
Newspapers.com stiliserad N-logotyp
Photolines
ProGenealogists
Publisher Extra
Questions and Ancestors
rootsweb
rootsweb-logotyp
SideView
StoryScout
ThruLines
unFamiliar
We Make History
We Remember
We’re Related
Where your story grows